כותרת
> C;
1/1
נדל"ן וכלכלה

הקפאת בנייתן של 92,000 יחידות דיור בגליל המערבי בשל היעדר תשתיות תחבורה

עכו נדל"ן וכלכלהפורסם: 11.10.21 , 12:21ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

על סיפו של אסון תעבורתי: אנו שוקלים הקפאת בנייתן של 92,000 יחידות דיור בגליל המערבי בשל היעדר תשתיות תחבורה המהווה סכנה לתושבים

ראש העיר עכו, יו"ר אשכול רשויות גליל מערבי ויו"ר מועצת הגליל שמעון לנקרי

בפנייה לשרת התחבורה התרעתי כי ללא התנעה מיידית של ארבעה פרויקטים חיוניים בתחום התחבורה יוקפאו הליכי הבניה שכבר החלו

השבוע ייערך כנס "הגליל במרכז" בהיכל התרבות החדש של עכו. בכנס, שאורגן ע"י חמשת אשכולות הרשויות בצפון ומועצת הגליל, ייקחו חלק שרים, חברי כנסת, ראשי רשויות ובכירים מתחומים מרכזיים בצפון – תעשייה וכלכלה, בריאות, חינוך, המגזר השלישי ועוד. מטרתו של הכנס היא להעלות על סדר היום של הממשלה והכנסת את מגוון הבעיות הבוערות הדורשות פתרון עבור תושבי הצפון, מתוך אמונה ותקווה כי 23 חברי כנסת צפוניים, מספר חסר תקדים, יכולים להוות כוח חזק ומוביל אשר ישים את הצפון סוף סוף במרכז תשומת הלב הלאומית.

אחד מהתחומים המוזנחים והמסוכנים ביותר בצפון הוא נושא תשתיות התחבורה, ואני שמח מאד כי שרת התחבורה תשתתף בכנס ותוכל לשמוע ממקור ראשון על הנתונים, הבעיות והפתרונות הנדרשים.

בשביל להבין את חומרת המצב אין הכרח לצלול לסטטיסטיקות. על התאונות הקשות בגליל אנחנו שומעים בחדשות לצערי כל שבוע. אך המדינה מבצעת הפקדת תוכניות לאזורי תעשייה ומגורים בגליל המערבי ללא ההתאמה התחבורתית הנדרשת, כאשר כבר כיום יש עומס כבד על הכבישים, המשבש את שגרת החיים ויוצר סכנה מוגברת לתאונות דרכים.

על פי נתוני עמותת אור ירוק על תאונות בגליל המערבי לפי כבישים בשנים 2016-מאי 2021 אירעו בשנים אלו 119 תאונות בכביש 4, 267 תאונות בכביש 70, 84 תאונות בכביש 899-כביש הצפון, 702 תאונות בכביש 85, ו-354 תאונות בכביש 89. אלו נתונים מטורפים ומדירי שינה המחייבים את הממשלה להתעורר ולפעול.

גם להיבט הבטחוני קשר ישיר למצב התחבורה. כעת כאשר הטפטופים מלבנון הפכו להסלמה ביטחונית רצופה – איזה מענה נותנת המדינה לתושבים הסובלים גם כך מפערי מיגון מבחינת תרחישי פינוי והעברת כוחות? ללא מהפך בתשתית התחבורתית בגליל המערבי אנו עלולים למצוא עצמנו במלכודת מסוכנת במקרה של מלחמה.

מערך התחבורה הציבורית בצפון סובל מחוסר יעילות, חוסר תדירות וחוסר סנכרון ההופך אותו לבלתי רלבנטי. אוטובוסים מגיעים פעם בשעה או שעתיים במקום כל 20 דקות, ולכן גם הביקוש נמוך ולא כלכלי. יש למפות את כל הערים המרכזיות בצפון ולרשת אותן במערך הסעות של אוטובוסים, מיניבוסים, רכבות ורכבת קלה בתוכנית אב מחוזית מתוכננת ומסונכרנת בין כל הישובים.

בפנייתי למשרד התחבורה מניתי ארבעה מיזמים תקועים אשר ללא תקצובם והשלמתם לא יוכל אזור הגליל המערבי לעמוד בהכפלת האוכלוסייה הצפויה לו בשנים הקרובות:

  1. רכבת כבדה לצומת כברי – בתיאום עם כביש 6
  2. קידום כביש 6 בהתאם לתמ"א 42 עד לצומת כברי.
  3. חיבור המטרונית מחיפה לנהריה.
  4. המשך הרחבה ושדרוג כביש 4 לכל אורכו - נדרשים בדחיפות הכפלת נתיבי תחבורה ציבורית וסלילת שבילי אופניים בכביש 70 וכביש 4, אשר כבר כעת מהווים פקק אחד גדול, מצב הצפוי להפוך קטסטרופלי עם פתיחת כביש 859.

אם אנחנו רוצים למשוך אוכלוסייה צעירה וחזקה לצפון - תחבורה היא הבסיס שעליו יוצקים את כל שאר היסודות: חיזוק הכלכלה המקומית, עידוד השקעות, יצירת מקומות תעסוקה ופיתוח הישובים.

אנו תולים תקוות רבות בממשלה החדשה שבאה לשנות, בשרים ובחברי הכנסת תושבי הצפון, אשר יחוללו את המפנה וישימו את הגליל במקום הראוי לו – בראש סדר העדיפויות הלאומי.

כנס הגליל במרכז ייערך ב- 14.10.21 בהיכל התרבות בעכו בהשתתפות חברי כנסת, שרים, תעשיינים, אנשי אקדמיה ובריאות, פעילים במגזר השלישי ובכירי הכלכלה והחברה באזור הצפון.

בכנס ידונו המשתתפים בדרכים לקדם את הגליל כאינטרס לאומי ראשון במעלה ע"י יצירת כוח צפוני חזק ומוביל בממשלה ובכנסת, יוצגו בו תוכניות עבודה ויינתן דגש מיוחד על תחומי התחבורה, הבריאות, הביטחון האישי והכלכלה.

קרדיט: פרטי (הועבר ע"י דוברות עיריית עכו)