כותרת
> C;
1/1
לימודים

במסיבת עיתונאים בזום , הציגה מנהלת מחוז צפון, ד"ר אורנה שמחון את הנתונים לפתיחת שנת הלימודים

עכו לימודיםפורסם: 31.08.20 , 10:50ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

במסיבת עיתונאים , הציגה מנהלת מחוז צפון, ד"ר אורנה שמחון את הנתונים לפתיחת שנת הלימודים :

"פתיחת שנת הלימודים היא אירוע מרגש עבור תלמידים, הורים ואנשי חינוך משולבת בציפייה דרוכה לקראת השנה החדשה.

השנה יפקדו את מערכת החינוך במחוז הצפון כ- 493,316 תלמידים בכל שלבי הגיל.

ביניהם, ייכנסו לראשונה בשערי מוסדות החינוך במחוז הצפון, למעלה מ-200,22

תלמידים העולים לכיתה א'

אני מאחלת לתלמידינו היקרים הצלחה רבה!

במהלך החודשים האחרונים, פעל המחוז ללא ליאות על מנת להבטיח מענה מיטבי, ככל שניתן, בכל הזירות, למירב ההתרחשויות ובהלימה למתווים שגובשו.

אבקש להביע את הערכתי העמוקה למנהלי בתי הספר, לגננות, לצוותי ההוראה, לראשי הרשויות, למנהלי אגפי החינוך ולמערך הפיקוח על הפעלת תכניות הקיץ, במציאות לא פשוטה, ועל היערכות מופתית לקראת פתיחת שנת הלימודים תשפ"א, המאתגרת את כולנו.

שנה"ל תשפ"א, תתמקד בראש ובראשונה בהקפדה רבה על ביצוע מתווה "לומדים בביטחון". במטרה לאפשר לכל התלמידים הלומדים במערכת החינוך, לזכות בתוכנית לימודים מלאה תוך שמירה על ביטחונם האישי ועל בריאותם הגופנית והרגשית ככל הניתן.

על מנת לעמוד במטרה מרכזית זו על כל מנהל, גננת ועובד הוראה, להקפיד על קיום אורחות חיים בטוחים במוסד החינוכי עליו הוא אמון.

לצד ההבנה כי במציאות הנוכחית, שאחת מתוצאותיה היא פגיעה בתקשורת האנושית השגרתית, עכשיו יותר מתמיד, הילדים זקוקים למפגש אנושי עם חבריהם ועם צוותי המורים.

בתי הספר והגננות מתבקשים לתת את הדעת לצורך זה ולפעול עם צוות הייעוץ לחיזוק החוסן של התלמידים.

בשירו, "התחלה חדשה" כותב יענקלה רוטבליט "התחלה חדשה, התחלה חדשה ושלום לסיפור הישן" ואכן בשנת תשפ"א אנו ניפרד מהרגלים ישנים בהוראה ובלמידה ופנינו להתחלה חדשה ולעידן פדגוגי מרתק בו הלמידה המשלבת תקבל מקום נכבד.

מסמך זה עלול להכיל מידע המוגן לפי חוק הגנת הפרטיות – מוסרו שלא כדין עובר עבירה הלמידה המשלבת אינה רק הכרח של מציאות בצל הקורונה. יש לה משמעות רבת ערך בעולם בו לרשתות, לקהילות, לשיתופי פעולה, לפרסונליזציה לפעלנות וליזמות, קיים מקום מרכזי בחיים שמחוץ למערכת החינוך, העולם אליו גדלים תלמידינו.

הגיעה העת לשינוי. מערכת החינוך מתחדשת וממשיכה לחתור להגיע ליעדים אותם הציבה.

לקראת שנת תשפ"א בחר המחוז בשני צירים מרכזיים שיובילו את העשייה: האחד הוא ציר "חשיבת עתיד", והשני הוא ציר "האיכות והמצוינות הארגונית".

שני צירים אלה מתמזגים ומשלימים זה את זה והם רלבנטיים למציאות המשובשת בה אנו מתנהלים. ההשתנות המהפכנית של העולם, מאיצה את ההכרח לשנות גם את תפיסת מערכת החינוך, כך שתהיה רלבנטית לעולם רשתי ודיגיטלי.

בתפר שבין ההווה לעתיד, אנו נדרשים לנהל את אתגרי היום יום באמצעות סדירויות וכלים גמישים המשתנים מעת לעת וזאת בהלימה למתווה הפדגוגי שפורסם על ידי משרד החינוך.

מתווה המתייחס לצמצום פערים לימודיים, שימת דגש על מעברים בין

חטיבות הגיל, מתווה בחינות הבגרות, גמישות ניהולית ופדגוגית וביסוס הלמידה מרחוק.

בד בבד אנו נדרשים לנהל את ההיערכות לקראת העתיד- וכאן תעמוד לרשותנו

מתודולוגיית "חשיבת עתיד". לטפל באתגרים הנוכחיים, תוך הכנת הארגון לעתיד לבוא, לשלב בין ההצלחה היום לבין בניית האסטרטגיה והתשתית לטווח רחוק יותר.

ארגון "חושב עתיד" הוא ארגון שבוחן את הרלוונטיות שלו בראייה ארוכת טווח. בונה את תמונת העתיד הרצוי, ובונה תרחישים שיסייעו לו להיערך נכון אל אותו עתיד. תרחיש אינו נבואה. הוא מבוסס על ידע וניסיון ומאפשר לנו לזהות הזדמנויות ולהתכונן אליהן, לעתיד הצפוי.

בשנת הלימודים תשפ"א נקדם פדגוגיה ופרקטיקות של הוראה, למידה והערכה בתחומי ידע, מיומנויות וערכים בגישה פעלנית. לומד פעלן ומורה פעלן, הם אנשים בעלי יכולת להציב יעדים ולזהות פעולות להשגת המטרה. זאת מתוך יוזמה אקטיבית וביצוע בחירות אחראיות.

בתחום פרקטיקות ההוראה- נקדם שיטות הוראה ומודלים ללמידה משלבת.

מסמך זה עלול להכיל מידע המוגן לפי חוק הגנת הפרטיות – מוסרו שלא כדין עובר עבירה בתחום פרקטיקות למידה- נקדם מגוון של סגנונות למידה בהתאמה למקום ולסביבה, מרחוק ומקרוב.

בתחום פרקטיקות הערכה- נקדם פיתוח שיטות, כלים וטכנולוגיות להערכה אפקטיבית של כשירויות, מיומנויות, גישות וערכים שיניעו דפוסים ושיטות חדשניות, המותאמים לרוח התקופה ולמתווים שפורסמו.

בשנת הלימודים תשפ"א נעצים את הנושא הערכי. נשים דגש על הקשר למדינת ישראל.

נכין את הבוגרים לשירות לאומי משמעותי ולשירות משמעותי בצה"ל. הצבא והחברה הינם חוליות בסיסיות בתהליך ההתבגרות של הצעיר בישראל. נעודד את תלמידינו לשירות לאומי אזרחי. נשים דגש על טיפוח ערכי מורשת ייחודיים. נטפח סובלנות כלפי רגשות, מסורות, תרבויות ואורחות חיים של האחר והשונה. נקיים גם פעילות תרבותית וחברתית מותאמת לרוח התקופה כדי לחזק את הסולידריות והלכידות החברתית, במחוזנו המאופיין ברב- תרבותיות.

נטפח מנהיגות תלמידים נוכחת, משמעותית ומשפיעה, כפי שהתגלתה במלא הדרה בתקופת הקורונה- בני נוער גילו יוזמה ויצירתיות שאין כמותָה- עסקו בהסברה כיצד לשמור על היגיינה בתקופה זו, התנדבו באיסוף וחלוקת חבילות מזון לקשישים וממשיכים להוות דוגמה ומופת למחוז שלנו ולחברה הישראלית.

נושא המוגנות על כל היבטיו, ישמש כעמוד תווך לפעילותינו. תחושת מוגנות מאפשרת פניות ללמידה ושְלומות לכל באי מערכת החינוך.

בראש מעייננו- שוויון הזדמנויות לכלל תלמידי המחוז בכל תחומי העשייה. נשים דגש על אוכלוסיות ייחודיות ואוכלוסיות בסיכון. המפתח ליצירת חברה שוויונית יותר, הוא הגברת השוויון בתחום החינוך וההשכלה.

נמשיך לפתח שותפויות מקדמות למידה. נעמיק מהלכים בוני אמון עם מעגלים חוץ ארגוניים, הממוקדים בקידום השותפות בין משרד החינוך לבין הרשויות המקומיות וההורים.

והחשוב מכל, נפתח בקרב תלמידנו והקהילות בהן אנו פועלים את תחושת החוסן.

מסמך זה עלול להכיל מידע המוגן לפי חוק הגנת הפרטיות – מוסרו שלא כדין עובר עבירה החוסן מתבטא ביכולת להתאושש ממשברים, להמשיך ואף לשגשג. החוסן מתייחס לתחושת ביטחון, שבה צרכיו הבסיסיים של האדם מובטחים. מציאות שבה האדם חש יכולת להתמודד בהצלחה עם מאורעות בלתי צפויים ועם משברים.

מנהיגי חינוך יקרים, אתגרים רבים עומדים לְפִתְחֵנו ושנה מאתגרת עומדת בפנינו. אני מאחלת לכולנו הצלחה רבה בקידום יעדי מערכת החינוך, המחוז ומוסדות החינוך. בכוחנו להשפיע על דמותה של החברה הישראלית ועל האתגרים המורכבים המונחים לְפִתְחֵנו.

אני מוקירה ומודה לכם על המאמץ הרב, האחריות והמסירות המאפיינת את עבודתכם ועל ההתארגנות המרשימה לקראת פתיחת שנת הלימודים.

אני מאחלת לכולכם שנת לימודים מוצלחת, שנה של בריאות איתנה ושנה טובה בה ימלאו כל משאלות ליבנו לטובה."

==============

שאלתי את ד"ר אורנה שמחון : " יש הורים שחוששים לשלוח את ילדיהם למסגרות בתי הספר והגנים בתחילת ספטמבר.

כי יש שני הבדלים עיקריים בין הגל הראשון לגל השני בו אנחנו נמצאים בגל הראשון ,הלימודים היו על פי שיקול דעת ההורים , ובגל השני שיש בו יותר באזור שלנו , הלימודים הם חובה . לכן הדאגה הגוברת של ההורים ."

התשובה של ד"ר אורנה שמחון , שעושים את כל המאמצים כידי לשמור על הבריאות והמערכת ערוכה לכך מכל הבחינות וציינה שהילדים נדבקים פחות . פותחים את שנת הלימודים בתרחיש מניעתי, במצב שאנחנו חושבים שיאפשר למידה בצל קורונה שמאפשרת את המשך פעילות המשק בישראל..

צילום : שרון אביטל