כותרת
> C;
1/1
תרבות ופנאי

יוצא לאור

עכו תרבות ופנאיפורסם: 24.02.20 , 11:06ע"י
רשת לינק
שם הכותב/ת:

שמוליק קלוסקי, שיותר מ-200 שירים שלו הולחנו ובוצעו על ידי זמרים ידועים ובהם
"נשבע",
מוציא לאור ספר מרהיב ומושקע עם 60 פתגמים משמעותיים מכל העולם,
60 שירים חדשים המקיימים דו־שיח עם הפתגמים ו-120 איורים המנפישים אותם

שמוליק קלוסקי, פזמונאי, מוזיקאי, קופירייטר ויוצר, כתב עד כה יותר מ-200 שירים שרבים מהם הולחנו ובוצעו על ידי זמרים ידועים. בין השירים הידועים שכתב: "נשבע" הנחשב לשיר הישראלי המבוצע ביותר במוזיקה הישראלית – עם יותר מ-600 ביצועים שונים בהקלטות ובהופעות כולל הביצוע האלמותי של חיים משה, "שיר בכיף" אותו שרה קורין אלאל, "כמו האמונה" בביצועה של מירי אלוני, "לא כל אחד יכול" ששר מיקיאגי, ושירים רבים שביצעו יזהר כהן, אבי טולדנו, הראל מויאל, בן סנוף, טל סונדק, מורן קריתי, יאיר קלינגר, עירית בולקא, נתן כהן, רוני דואני, לאה לופטין, אילן וירצברג וזמרים נוספים.

בימים אלו מוציא קלוסקי לאור ספר חדש בשם "שירים הם פתגמים", הזוכה לסיקור תקשורתי נרחב ואוהד בכלי התקשורת הארציים, כולל בתוכניות תרבות בתחנות מובילות כמו: "בחצי היום השישי" עם ליאת רגב בכאן בית, "באה לשבת" עם רבקה מיכאלי ב-103 FM, וב"מה יהיה" עם יואב גינאי בגלצ. הספר אף זוכה לביקורות מפרגנות מקוראים ומקוראות וממבקרים ספרותיים באתרים ובמדורים ספרותיים רבים.

הוא מודה כי על מנת לזכות בהכרה רחבה הוא היה חייב לצאת מאזור הנוחות, "ובמקרה שלי מדובר בשילוב של אישיות מופנמת, רצון לשמור על פרטיותי וסלידה מ'צהוב'. בספרי החדש החלטתי לחצות את הרוביקון ולהגיש את עצמי לציבור. אני מרגיש שהספר הזה שהוא כל כך משמעותי וחלק ממני הוא הפלטפורמה המתאימה לכך".

בספרו החדש "שירים הם פתגמים" הוא מביא לידי ביטוי את יכולתו לחקור ולנטר משפטי מפתח, לזקק מסרים, לתמצת ולדייק אותם. כקופירייטר הוא חתום על סיסמאות ידועות כמו: "הולכים על ארץ נקייה", "אני נהג מדליק אורות בגשם" ועוד. מהרגע שהחל לחקור את עולם הפתגמים, הוא התחקה אחר פתגמים מתרבויות, ממקומות ומזמנים שונים ומהמקורות היהודיים. בסוף התהליך הצטברו אצלו מאות פתגמים, המהווים קפסולות המייצגות תובנות רחבות יותר ופיסות חכמת חיים. מתוך כל השפע הזה הוא זיקק ודייק 60 פתגמים נבחרים והסתייע בשני סרגלים לבחירתם: פתגמים, קלאסיים, גנריים, גרעיניים ובעלי משקל סגולי משמעותי ופתגמים שנותרו רעננים ושכוחם עדיין יפה, כאלה שעדיין לא נשחקו ולא הפכו לקלישאות חבוטות.

כך למעשה, החלה מלאכת כתיבת שיר לכל פתגם המופיע בספר, המספר סיפור הקשור לפתגם. "כאן נוצר הקסם, כי כל אחד ואחד מהפתגמים לקח אותי למקום שונה וחדש, כשכל שיר קיבל צביון ייחודי. כשמתבוננים בפתגם ובשיר שלו מגלים שאין חוקיות קבועה ביחסים שבין השניים: שיר אחד יכול לאשש את הפתגם, ושיר אחר יכול להתווכח איתו, להטיל בו ספק, לזרום איתו או לצחוק ביחד איתו. בסוף התהליך נוצר מגוון עשיר של פתגמים, פזמונים ושירים, שבתוכו מתקיים שיח תוסס".

על מנת להנפיש את השירים והפתגמים וליצור חוויה רב-חושית שתהלך קסם על הקורא, הוא חיפש מאייר שיבין את מהות הרעיון ואת דקויותיו. המאייר הצעיר אוריאל פלד התחבר לקונספט, וביחד גיבשו רעיון ויזואלי המדבר עם השיר, מפרשו, מפרק אותו, מתווכח איתו, משתעשע על חשבונו או סותר אותו. כך נוצרו 60 ציורים גדולים, מרשימים וצבעוניים ו-60 ציורים קטנים שכל אחד מהם חותם את סיפורו של הפתגם. את הספר, המודפס על דפי כרומו עבים ומשובחים וכרוך בכריכה קשה ומרהיבה, עיצב אלון אור. קלוסקי: "הספר הוא סוג של פסגה ביצירה שלי, ותיעלתי לתוכו את כל העולמות בהם אני חי. הספר בחלקו הוא בעל אוריינטציה ישראלית-יהודית ומחובר עמוקות לשורשינו, ובחלקו מחובר לתובנות אוניברסליות. קוראיו ימצאו בו אבן שואבת לידע, חכמת חיים, שירה, רגישות ואמנות".

קלוסקי החל ללמוד בגיל תשע לנגן באקורדיון בקונסרבטוריון אנזאגי בבני ברק, ובהמשך למד מוזיקה בתקופות שונות בחייו. כבר בילדותו נמשך לשירים, אהב לקרוא את ספריהן של המשוררות לאה גולדברג ורחל והתמכר לקסם שבמילים. בגיל 12 התחיל להעלות על הכתב את שיריו הראשונים, ומאז הוא כותב ומלחין. בילדותו למד בבתי ספר חרדיים ובנעוריו למד בישיבה תיכונית. הוא למד שנה אחת בישיבת הסדר ולאחר מכן התגייס לצה"ל. לאחר שחרורו מהצבא למד מדע המדינה ופסיכולוגיה, עבד כפרסומאי במשרדי הפרסום הגדולים בארץ, ובמשך שנים רבות הוא עובד כקופירייטר, ככותב וכעורך.

הוא אינו אוהב את הקטלוג הפופולרי של דתיים או חילונים. "התיוג דתי או חילוני אינו מספר את הסיפור בשלמותו. מהו בעצם דתי? אדם שהופעתו החיצונית מסוימת והוא מקיים מצוות בעלות נראות ציבורית? או שדתי הוא מי שמקפיד על קיום מצוות מתוך התכנסות ואמונה? במקום דתי היה ראוי לדייק ולומר 'שומר מצוות', בדיוק כפי שאני רואה את עצמי. אני מקיים דו-שיח עם בוראי על בסיס קבוע, כאשר אני מתפלל ומבקש וגם תוהה ומצפה לנס. היצירה היא הרבה יותר מדיאלוג עם אלוהים והיא 'חלק אלוה ממעל'. כלומר כל היצירה שנובעת ממני בעצם זורמת דרכי ממקור עליון, כשאני צינור לה. מבחינה זו, זה לא רק דיאלוג אלא אחדות עם הבורא, להיות חלק מהבריאה".

קלוסקי מספר בגילוי לב כי בשנים האחרונות, בעיקר לאחר שכמעט הפסיקו לחלוטין להפיק אלבומים, "איבדנו משהו יקר ויהלומי, שאולי לעולם לא יתגלה שוב. באלבומי המוסיקה שהופקו עד לפני שנים אחדות התגלה הקסם ברצועות 10-7 או אי־שם במעמקי האלבום. שם נחבאו להם השירים ש'אינם ראויים' להיות סינגלים ולא הונדסו כלהיטים, אבל היו בהם תועפות של יופי והסתתרו בהם האמת האמנותית, שאר הרוח והקסם הכובש. לתעשיות הגדולות המשנעות את הזמרים המובילים אין כיום יותר עניין בשירים איכותיים, רגישים ונוגעים, כאלה שנוצרו עם חתיכה מהנשמה ומהלב של יוצריהם. זה עצוב כי ההיסטוריה המוזיקלית העתידית מעוצבת היום בצבעים קרים, עסקיים ותכליתיים, ולנשמה היתרה לא נותר די מקום, למרות זאת, עדיין יש כיום יוצרים נפלאים, מחדשים ומרגשים".

בשנת 2002 יצא אלבומו הראשון "למקום רחוק" כזמר וכיוצר בהפקתו המוזיקלית של אילן וירצברג, ולאחרונה יצא לאור אלבומו השני "מצאתי קול". קלוסקי ביצע פרויקטים אמנותיים ייחודיים עבור רשת ב' ועבור הטלוויזיה הישראלית, ערך מגוון ספרים ומגזינים וניהל קמפיינים פרסומיים ידועים. לרגל יום תסמונת דאון הבינלאומי השנתי הוא כתב, הלחין ושר ביחד עם ילדי "תסמותק" את השיר "בידיים שלנו" שעורר תהודה רבה עם הקליפ המרגש שצולם עבורו. כדירקטור באקו"ם שייצג את הפזמונאים בישראל וכסגן יו"ר אקו"ם הצליח להניע מהלכים משמעותיים לטובת היוצרים בישראל. יחד עם ספרו יוצא לתחנות הרדיו בימים אלו השיר "ההר הוליד עכבר" המופיע בספר, שקלוסקי כתב, הלחין וביצע לעיבוד מוזיקלי נפלא של בן ישראלי.

פרט לכתיבה ולמוזיקה, הוא מאוד אוהב לטייל ברחבי העולם, והספיק לבקר עד כה ביפן, מרוקו, סין, תאילנד, ויאטנאם, לונדון, רוסיה, סקנדינביה ועוד. אהבתו השנייה היא לימודים: הוא הגיע לדרגת מסטר פרקטישנר ב-NLP, למד קבלה, למד משחק בבית ספר לדרמה ולמד פסנתר אצל המורה המיתולוגי אגון קרטן ז"ל.

קלוסקי, בן להורים ניצולי שואה ילידי פולין: אביו יעקב ז"ל ואמו רחל שכל בני משפחותיהם נספו בשואה, יגלה כי "זה לא קל ופשוט לגדול בבית כזה ולחיות בעולם של חוסר וחרדות, כי המחירים הנפשיים כבדים. מאידך, זה מאפשר דיוק ביצירה ובכתיבה. אין ספק שהעונג שביצירה משכיח לזמן מה את האתגרים הקשים, כשהיצירה היא חוף מקלט מפני פחדים וחרדות והיא המקום בו גרים בכיף ובכפיפה אחת השמחה והאושר. כתיבה עבורי היא אזור בטוח ועיר מקלט, היכולת לברוא משפטים, ללהטט במילים, לחצוב ולפסל בהן, וכל עוד המלים לא תבוטלנה והשפה לא תימוג אני משער שאמשיך לכתוב".

אין לך חשש ממחסום כתיבה?
"אני אדם מאד משימתי. כאשר מונחת לפניי משימת כתיבה מוגדרת בלוחות זמנים ובהתחייבות, זה יגבר על כל מחסום. מלאכת יצירת הספר הנוכחי ארכה יותר משנה. אבל הכתיבה נטו של כל השירים הסתיימה בתוך כחודשיים. לא נתקלתי במחסום כלשהו ויש לי שני ספרים נוספים בקנה: האחד עם סיפורים קצרים שכתבתי כבר את רובו, והשני ספר פרוזה בו נקלעתי למחסום כתיבה אחרי כ-8,000 מלים. ספר פרוזה דורש אורך נשימה. אינני דוחק אלא סומך על הספר שיקרא לי להמשיך לכתוב אותו כשאהיה מוכן לכך".

שמוליק קלוסקי, צילום לילך רז

שמוליק קלוסקי, צילום לילך רז

שמוליק קלוסקי וספרו החדש פתגמים הם שירים, צילום לילך רז 

שמוליק קלוסקי וספרו החדש פתגמים הם שירים, צילום לילך רז 

שמוליק קלוסקי - ראשון משמאל בהופעה בצעירותו עם חברים, צילום מהאלבום הפרטי 

שמוליק קלוסקי, צילום לילך רז